De eerste week en de eerste stagedag! - Reisverslag uit Simpson Bay, Sint Maarten van Geanne Vos - WaarBenJij.nu De eerste week en de eerste stagedag! - Reisverslag uit Simpson Bay, Sint Maarten van Geanne Vos - WaarBenJij.nu

De eerste week en de eerste stagedag!

Door: Geanne Vos

Blijf op de hoogte en volg Geanne

10 Mei 2016 | Sint Maarten, Simpson Bay

De eerste week op Sint Maarten

De eerste dag

Wauw! Wat een week. Waar begin ik? De vliegreis ging voorspoedig en Juul wachtte ons op op het vliegveld. Na een korte kennismaking en afspraak over de eerste stagedag, gingen we op zoek naar onze auto. We reden mee naar het kantoor en daar hebben we alles goed kunnen afhandelen. Ineens reden we op het mooie Sint-Maarten, waar we ons verbaasden over de hoge bergen en: de REGEN! Het had net geregend die dag en blijkbaar was het heel de week al slecht weer geweest. Ook verbaasden we ons over het vele Engels wat er gesproken wordt. Bijna alleen maar op straat en in winkels. We zijn naar het appartement gereden en daar stond onze huisbaas ons op te wachten. Wat ging het allemaal voorspoedig. Het is een super appartement met veel ruimte en grote woonkamer en airco op de slaapkamer. Eerst slapen Annelot en ik op een kamer tot na de verbouwing, die deze week eindigt.
We waren erg moe na 22 uur op te zijn geweest en gingen vroeg naar bed.

Pinel Island (dag 2)
's Ochtends met een heerlijk ontbijtje op het balkon appte Annelot met Christa, haar mentor, die graag met haar kennis wilde maken. Ze vroeg of we mee wilden gaan naar Pinel Island. Half 11 de boot. Nou, daar hadden wij heel veel zin in, want dat stond toch nog op ons lijstje en zo konden we contact maken met de leerkrachten (want het waren er meerdere) van de Sister Marie Laurence school. Wat was dit een leuke dag, prachtig weer, super mooi eilandje, heerlijk liggen in het water, leguanen voeren die daar op het eiland rondliepen en verhalen horen over de school waar we terecht zouden komen! Het klikte heel erg goed met elkaar.

Simpson Bay, karakter (dag 3)
Het strand hier om de hoek, weer met deze gezellige groep mensen van ongeveer 14 man. Heerlijk vakantie gevierd en gekletst over van alles en nog wat. Dit strand is 2 minuten lopen vanaf ons appartement! Heerlijk:) Ook nog van alles en nog wat geregeld van spullen die we nodig hadden, zoals simkaart en goede stopcontacten, convertor voor de regulatie van de stroom etc. 's Avonds naar het appartement van Sanne (ook leerkracht SML) en Boyd geweest en gezellig wat gegeten. Ook hebben Sanne en Christa de school laten zien, weliswaar in het donker, waar nog mannen aan het werk waren en alleen de omgeving en het plein van de school. Onze eerste indruk was: heel kleurrijk en mooi!

Natural Pool (dag 4)
's Ochtends vroeg afgesproken om te gaan hiken. We hebben een mooi tochtje gelopen naar een inham in een berg, waar een natural pool is ontstaan. Daar moesten we alleen uitkijken voor de zee-egels, maar daar hebben we heerlijk gezwommen; nog nooit zoiets gezien. Het is echt een prachtige omgeving. 's Middags zijn we weer naar het strand in Simpson bay gegaan naar de strandtent 'Karakter'. '
's Avonds zijn we meegenomen naar de straat bij ons om de hoek waar alle uitgaansgelegenheden zijn. We zijn bij 'the harbour' geweest, waar een hollands feestje was en daarna naar Soggy, een open uitgaansgelegenheid (deels dak/deels in de wind naast het open water) waar je veel locals ontmoet en ook de gewoontes en cultuur ziet. Een hele gezellige avond gehad!

BBQ, Mullet bay (dag 5)
Dan het prachtige strand in Mullet bay. Adembenemend mooi blauw water, waarin je rustig kan gaan zitten en het water op je afkomt. We zijn met een grote groep gaan BBQ'en om 13.00 uur en we zijn gestopt met bakken tot de zon onder ging. We zaten onder de bomen, want het was echt erg warm, heel mooi weer, de hele week trouwens!
Simpson bay, 'Karakter'
Zondag weer een dag lekker op het strand met zijn allen en 's avonds gegeten in Greenhouse in Philipsburg. Dat was een erg gezellige afsluiter voor de vakantie is afgelopen. Ik was heel benieuwd naar de dag erna, de kinderen en de mentor die ik de dag erna zou ontmoeten.
We zijn al veel van het eiland te weten gekomen. Typische dingen voor Sint Maarten zijn dat dingen laat komen, dat dingen dubbel of niet gecommuniceerd worden. Er kan veel verschil zijn tussen blank en donker, maar vooral wordt je meer gerespecteerd door de ouderen hoe langer je er woont. Er wordt veel in dollars betaald. Gulden haast niet, en euro's wel in het Franse gedeelte, dat gewoon een provincie is van Frankrijk. Het eten is belachelijk duur en wordt niet in verhouding verdiend hier. Een bakje aardbeien van 500 gram is hier 9 euro. De benzine, sigaretten en sterke alcohol is juist wel goedkoop. De wegen zijn in verbetering, maar overwegend slecht. Er is veel kleine criminaliteit; zien we ook ons om heen gebeuren. In de winkel boodschappen doen en een kind krijgt een flinke harde klap, dan zijn wij de enigen die opkijken. Sint- Maarten heeft een mooi natuurgebied, maar ook arme wijken zoals de SML. Daar hangen de kinderen 's avonds over hekken, zoals ze je ziet in films.
Kortom, een geweldige vakantie gehad, waarbij zovelen al zeiden dat wij met de neus in de boter waren gevallen!

De eerste stagedag
's Ochtends om 7.15 lopen we naar de Sister Regina, waar Juul ons ophaalt. We krijgen een kleine, korte rondleiding op de school waar Rowan en Teun gaan stagelopen. Juul (onze stagebegeleider) heeft haar kinderen daar op school en wij rijden mee met haar naar de Sister Marie Laurence school.
Wanneer we daar aankomen zien we alle kinderen netjes op het schoolplein staan en zijn ze al begonnen met de 'Weekopening', waarbij veel gedanst, gesproken, maar vooral gezongen wordt. Iedere week doet een andere klas het. Nu was de juf van groep 6 aan het woord en zongen de meeste kinderen allerlei liederen, het volkslied en ook gebedsliederen en lied van hun school. De juf spreekt ook nog bemoedigende woorden toe en zet de muziek aan om vervolgens groep 6 een soort optreden te laten zien waarbij ze meezingen en bewegen. Dit was zo erg bijzonder om te zien. Dat kleine ronde schoolplein met alle kinderen in uniform bij elkaar die staan te zingen over hun school. Daarna worden wij voorgesteld aan de hele school. We hebben ons in het Engels voorgesteld aan alle kinderen op het schoolplein door de microfoon. Dat was even spannend, maar heel erg leuk dat ze zo uitkeken naar onze komst. We werden ook al heel lang aangestaard, toen wij daar als twee blanke meiden komen aanlopen, maar in positieve zin.
We krijgen een rondleiding van Sanne (een tweede stagebegeleidster) door de school. In alle klassen worden we nogmaals voorgesteld; ook aan de teachers.
We eindigen bij mijn klas en ik blijf daar dan ook. We doen een kennismakingsrondje. Iedereen moet wat in het Nederlands (Moet dat echt juf? Ja dat moet) zich voorstellen, vertellen hoe oud je bent, en wat je voor hobby's hebt. Veel kinderen vinden het moeilijk om Nederlands te praten of zien er tegen op. Ik merk gelijk dat het een rumoerige klas is, maar ik heb me voorbereid op het ergste, omdat ik van veel leerkrachten hoorde, dat de SML de pittigste school is van Sint-Maarten gezien de getto wijk, en dat ik ook kwam stage te lopen in de moeilijkste klas, waarbij vooral veel temperamentvolle meiden in zitten, die ook veel pesterijen onder elkaar hebben en brutaal kunnen zijn naar iedereen toe. De gedragsproblemen zijn veelal af te leiden aan bijzondere thuissituaties die ik nog nooit zo heftig heb gehoord, zoals deze.

Na het rondje stellen de kinderen vragen als: Waarom koos je voor een stage op Sint-Maarten? Wat is je lievelingskleur? Hoeveel broers en zussen heb je? Wat is je bijnaam? Waarom de SML?
Daarna hebben we nog een kennismakingsspel gedaan wat uiteindelijk na een beetje oefenen heel erg leuk was en waardoor ik al veel namen ken! Ik ben tijdens de dag rond gaan lopen, heb met veel kinderen gesprekjes gevoerd en eigenlijk gedaan, zoals ik altijd doe en geprobeerd Romy te ondersteunen. Doordat ik bij veel kinderen moest vragen of ze iets wilden doen zoals op hun stoel gaan zitten, of de rijtjes van rekenen onder elkaar zetten en het soms niet wilden doen en het uiteindelijk toch lukte, was ik wel tevreden dat de kinderen al naar me luisterden, zoals ik wel gehoopt had. Ik heb vooral veel het positieve benoemd, van wat ik heb gezien en heb veel kinderen geobserveerd. Ik heb veel bijzonder gedrag gezien. (Er is geen speciaal onderwijs, dus er zit van alles in de klas!)
Juul heeft ons ook gezegd dat we hier veel gaan leren, maar dat we niet te hoge eisen moeten stellen voor onszelf, want zij zegt dat je hier geen hele dagen gaat draaien en dat willen ze ook niet. Ze willen kwaliteit boven kwantiteit. Ik ga ervoor om de kinderen te ondersteunen bij wat ze doen, vooral veel liefde en aandacht te geven en ze proberen te begrijpen. Ook wil ik tevreden zijn over een aantal lessen die ik heb gegeven en aan het eind van mijn periode de opdracht van Mens en maatschappij klaar te hebben en mijn POP af te hebben.

Ik heb er heel veel zin in en dit gaat een hele mooie ervaring worden!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sint Maarten, Simpson Bay

Geanne

Ik ben een 22-jarige student van de pabo in 's-Hertogenbosch. Ik zit in mijn derde jaar nu.

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 2640

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: